Choose Language

Mathias Bergh

När Mathias Bergh var 19 år gammal upptäcktes han av en modellspeidare som introducerade tonåringen för en fransk modellbyrå som heter Ford Models.

”Jag visste ingenting om modebranschen innan detta, men efter en tanke gick jag till Paris i samband med mäns modevecka,” säger han. ”Efter att ha kört runt olika gjutgods i Paris i två dagar ringde min agent mig och berättade att Gucci hade hört talas om mig och ville träffa. Det är ett märke som till och med en fotbollskille som jag visste om, så jag var väldigt upphetsad att träffas. ”Några timmar senare flög Mathias från Paris till Florens, Italien, där Gucces huvudkontor ligger.

”Jag minns att föraren frågade mig om vi skulle till huvudkontoret. Det var när jag började känna mig lite nervös. Vad ville Gucci att jag skulle göra? Om du tänker på det, då hade jag bara gjort ett jobb som modell. Jag minns också att jag tänkte att jag visste mer om mitt favoritfotbollslag än om hur jag skulle posera framför en kamera. ”

Han sitter i ett rum på huvudkontoret i Florens och hälsas av två äldre kvinnor med auktoritet. En av de två kvinnorna var Frida Giannani – Gucci’s Creative Director mellan 2006-2014 (Frida ersatte Tom Ford). ”Frida gillade mig. Under de tre-fyra åren som gick efter det första mötet bokade hon mig för varje skott de hade: Modevisningar, lookbooks, kampanjer, inredning, butiksöppningar, you name it. ”

Som en juniormodell som just kom in i branschen är det en massiv drivkraft att ytterligare boka in och kunna lägga till Gucci i din portfölj för att hjälpa till en lukrativ karriär i en bransch där företag älskar modeller som ses överallt. ”Jag blev en slags supermodell. Uppdrag för Tom Ford, Prada, Burberry och H&M var bara några av de saker jag ägnade min tid åt. Jag rankades som den femte mest framgångsrika manliga modellen i världen vid den tiden. ”Jag menar, det är mycket hederligt och jag hade mycket roligt”, säger Mathias leende.

Han erkänner att modellbranschen kan vara en obehaglig plats, men att han aldrig såg den sidan. ”Jag har inte gått igenom vad många visningar som rätt kanal för att få dessa stora jobb, jag fick precis alla de stora uppdragen tidigt i min karriär. Jag kan inte säga att jag såg någon av de mörka sidorna i den här branschen har att erbjuda. Även om jag vet om kroppsidealer och all orättvisa som kvarstår och svävar över modeller i allmänhet, och naturligtvis är det väldigt ensamt att resa ständigt. Du lever för dig själv mestadels och du har inga rutiner. ”

Efter att ha arbetat i branschen i tio år på heltid, kände Mathias att det var dags för något nytt. Efter att ha varit intim med branschen och sett hur bokningar görs med modeller och skapare (fotografer, stylister osv) såg Mathias att allt görs på ett gammaldags sätt.

”Det hade inte [modelleringsindustrin] utvecklats digitalt som andra branscher. Det fick mig att ändra det. Så jag träffade stilikonen och entreprenören Emilia de Poret, och vi beslutade att bygga en digital bokningstjänst. ”

Mathias och Emelias bokningstjänst gör det möjligt för kunder att kunna boka modeller och skapare direkt på plattformen, vilket gör varje projekt mer tid och kostnadseffektivt. Med vår tjänst vill vi ge tillbaka kraften till de som förtjänar det, nämligen kunder och modeller / skapare. Naturligtvis kommer fysisk kontakt alltid att behövas, och vi är medvetna om det, men att digitalisera delar av produktionen är ett enklare sätt att boka än om du går igenom det traditionella sättet.

Nya Produkter

I sommar lanserade vi vår tidlösa Polo som finns i fem olika färger och två modeller i två olika material. Vår Fiere-modell är mjukare och med en modern look, vår Portofino-modell är i det klassiska tennismaterialet som använts i generationer. Vår Polo är enkelt matchad med jackor i vår kollektion och är en viktigt pelare i varje modern mans garderob.